Ford Explorer | tři měsíce zkušeností s elekrickým SUV | Jan Staněk # 860
V dnešním videu se podrobně věnuji elektrickému Fordu Explorer z pohledu tříměsíčního používání. Tento model je v Evropě poměrně nový a vychází z platformy MEB, kterou sdílí se Škodou Enyaq, Elroquem a také s vozy Volkswagen ID.4 a ID.5. Po dobu tří měsíců jsem testoval nejsilnější verzi Long Range RWD – tedy s pohonem zadní nápravy, výkonem 210 kW (286 k), točivým momentem 545 Nm a využitelnou kapacitou NCM baterie 77 kWh. Jeden měsíc s tímto elektrickým SUV jezdil také můj kolega Petr Dobeš, jak jste mohli vidět ve videu Cesta elektrickým SUV z Třebíče do Krkonoš na downhill. Ve videu se zaměřuji na reálné zkušenosti z provozu – na každodenní jízdu, dynamiku, chování vozu na dálnici, spotřebu a celkově na to, jak Explorer působí v běžném provozu. Vysvětluji rozdíly mezi tímto modelem a jeho technickými sourozenci, popisuji fungování elektromotoru a věnuji se jízdním vlastnostem, stabilitě a reakci na plyn po softwarových úpravách platformy MEB. Důležitou část tvoří analýza skutečné spotřeby a dosažitelného dojezdu v různých obdobích roku. Přináším přesná data z provozu při převážně dálničním režimu jízdy, ukazuji fungování předehřevu baterie v praxi a testuji rychlonabíjení s maximálním výkonem až 135 kW. Samostatně se zabývám technologií obousměrného nabíjení, kterou Explorer nabízí. Umožňuje napájet domácnost při výpadku proudu (Vehicle-to-Home) nebo dodávat energii zpět do sítě (Vehicle-to-Grid). Tento elektromobil může fungovat jako velká záložní powerbanka, a to bez porušení záruky na baterii, která činí 8 let nebo 160 000 km. Díky čtvrthodinovému vyhodnocování cen elektřiny lze teoreticky energii dodávat v ranní či večerní špičce a naopak nabíjet v době, kdy jsou k dispozici přebytky a nižší ceny. Pokud vás zajímá praktické otestování funkce Vehicle-to-Home, podívejte se na samostatné video, kde ukazuji, jak Explorer přímo v infotainmentu zobrazuje možnost dodávat elektřinu do domácnosti. Z hlediska životnosti akumulátoru není důvod očekávat výraznou degradaci – průměrná životnost automobilů v EU je přibližně 23 let a s vysokou pravděpodobností baterie tuto dobu vydrží s kapacitou okolo 70 % původní hodnoty. I poté může dále sloužit například v domácích úložištích energie. Ukazuji také praktické příklady použití této technologie, její limity i možnosti, které může v budoucnu nabídnout běžným domácnostem. Nechybí ani část věnovaná praktičnosti vozu. Posuzuji využitelnost zavazadlového prostoru, místo na zadních sedadlech, ergonomii interiéru i každodenní funkčnost. Zaměřuji se také na to, jak si Explorer poradil při tahání přívěsu, cestě na chalupu nebo při stěhování. Jelikož jde o rodinné SUV, hodnotím komfort posádky a celkový dojem z používání během delších cest. Nabízím objektivní a praktický pohled na jeho výhody i nedostatky. Co říkáte na toto kompaktní elektrické SUV? Šli byste do něj, nebo byste se poohlédli jinde? Dejte nám vědět svůj názor v komentářích.
#ElectroDad #elektromobil #fordexplorer
Obsah videa:
00:00 Úvod
00:09 Dynamika
09:51 Dojezd a nabíjení
14:51 Praktičnost
23:38 Design a bezpečnost
27:43 Ekologie
30:24 Hodnota a servis
37:46 Závěr
🔋 Inspirovat milion lidí k přechodu na elektromobil a čistou energii.
Podpořte tuto nezávislou tvorbu:
- jako Patron:
https://www.patreon.com/electrodad- jako člen / podporovatel YouTube kanálu
https://www.youtube.com/channel/UC9hXv4OZ8L6r732X8_iKmIQ/join- či darem přes korunový účet: 2401894390 / 2010
Na drobné dotazy odpovídám pouze komunitě podporovatelů.
💡 Proč Jan Staněk tvoří videa o radosti z elektromobilů a čisté energie:
https://www.electrodad.cz/proc/🎞 Střih: Petr Mašek
https://www.linkedin.com/in/petr-masek/📸 Náhledová fotka: Pavel Ševčík:
http://www.sevadesign.cz/📢 O Instagram
https://www.instagram.com/electrodad_cz/ pečuje: Petr Dobeš
https://www.instagram.com/peterhighcz🔎 Data připravuje: Jakub Franc
https://www.linkedin.com/in/jakub-franc/